A különböző nemzetek a történelem folyamán mindig is egy – sokszor megvalósíthatatlan
– aranykort próbáltak elérni: egyfajta római nagyságot, totális uralmat vagy
éppen teljes egyenlőséget és békét. A XX. század nagy aranyásói – e
kontextusban politikusai vagy diktátorai – saját céljaik szerint alakították ki
azokat az ideológiai kereteket, melyek magától értetődően legitimálták jogukat
az aranykor megalkotására és birtoklására. A kommunizmus esetében e
forgatókönyv a forradalmiság és a vagyon egyenlő elosztásán alapult, melyben
végül minden ember egyenlővé válik egy erős vezetés oltalma alatt. A történelem
sodrása folytán Magyarország több alkalommal is megtapasztalhatta a kommunizmus
különféle árnyalatait: a pusztító vörös terrort, Rákosi kemény-, majd Kádár
puha diktatúráját. A „legvidámabb barakk” azonban hiába menetelt a szocializmus
utópiájának képzete felé, lakossága tisztában volt elnyomott helyzetével, s
mindazzal a kiüresedett ideologikus színjátékkal, mely átszőtte
mindennapjaikat.1 A Szovjetunió szétesésének kezdete (1989) ebből kifolyólag a nagy fellélegezés
évévé vált, egy új aranykor ígéretét hordozta a különböző népek számára. Az új
korszak azonban sosem épülhetett meg a hátrahagyott kommunista alapokon.
E
dolgozat célkitűzése két, a rendszerváltás után megszülető irodalmi alkotás – Zilahy
Péter: Az utolsó ablakzsiráf (Budapest,
Ab Ovo Kiadó, 2000), illetve Esterházy Péter: A vajszínű árnyalat (Budapest, Pelikán Kiadó, 1993) című műveinek –
vizsgálata, illetve összevetése a célból, hogy feltárjam az új aranykor
eljövetelének kritikáját a szövegekben, illetve az illusztrációkban. A két
műalkotás ugyanis 1) egyrészről központi témaként kezeli az új rend (ki)alakulásának,
fejlődési útjának eseményeit mind közéleti mind politikai szempontból; 2)
másrészről párhuzamba állítja őket a régi rendszerrel, illetve a múlttal, mely
elválaszthatatlanul forrt össze az írók mindennapjaival. Hogyan lehetne új
életet kezdeni, ha a múlt bennünk és köztünk él, s nem szabadulhatunk tőle? –
teszik fel a kérdést az alkotók, majd más-más módszerrel kezdik el boncolgatni
a problémakört: amíg Zilahy Péter az Ablak-zsiráf
(Szerk: Mérei Ferenc és V. Binét Ágnes. Budapest, Móra Kiadó, 1971) lexikális
formáihoz nyúl vissza, addig Esterházy a fényképalbum, mint formula explicit
értelmezési horizontjait árnyalja rövid kommentárjaival. Ebből kifolyólag
dolgozatom is a szöveg-kép kapcsolatok elemzéséből, összevetéséből és rejtett
jelentéseik feltárásából fog állni az ideológiakritika összefüggéseiben: 1)
először elemzem a fentebb említett formai megoldások specifikus jellemzőit,
majd 2) megvizsgálom milyen jelentéseket hoznak létre először a politika, 3)
majd a hétköznapok szintjén. Végül 4) egy közös értelmezési horizont alatt foglalom
össze a két kortárs intellektuel véleményét a rendszerváltással és az
aranykorral kapcsolatban.
Mondjam
vagy mutassam?
A
dolgozat problémafelvetésének vizsgálatához először célszerű a két mű formai
jegyeit elemezni, hiszen mindkét alkotó erősen támaszkodik kép és szöveg
összekapcsolódására – a különbség csupán abból adódik, melyik aspektusra
helyezik a hangsúlyt. Zilahy Péter Az
utolsó ablakzsiráf-ja ironikus alkotás, mely a kommunizmus egyik
oktatáspolitikai alapművének, az Ablak-Zsiráf
gyermeklexikonjának formai jegyeit másolja le, groteszk módon forgatva ki annak
ideologikus alapjait. Az Ablak-Zsiráf
ugyanis – az író elmondása alapján – közérthető módon értelmezte a világot,
tézisei mindig magától értetődőek és megkérdőjelezhetetlenek voltak, melyek
megmagyarázták a szimbolikus és a hétköznapi dolgok összefüggéseit. Egyfajta
előírt nézőpontot és tudást közvetített a világ szemléléséhez éppúgy, mint maga
a kommunizmus: beférkőzött a hétköznapokba, behatárolta az ismereteket s
kinevelt több generációt ezek szellemében. Betűről betűre és szóról szóra
tanította meg a diákokat, hogyan lehet a sorok között olvasni (Zilahy: 4-5). A
rendszerváltás után éppen ez a gondolat vált az író legfőbb célkitűzésévé műve
megírásakor.
Zilahy
felismerte a régi a kommunista rendszer oktatáspolitikájának kortárs hatásait:
a rendszerváltás olyan gyorsan folyt le, hogy a régi eszmék benne ragadtak a
társadalom normarendszerében, behatárolva ezzel az emberek gondolkodását – egy
új korszak kihívásaihoz azonban egy felszabadultabb gondolkodásmódot kell
építeni a régi eszmék romjain. Az utolsó
ablakzsiráf lexikális formája ebből kifolyólag több célt is szolgál. Az
egyes fejezetekhez2 kötődő kiemelt szavak 1) egyrészről a textus folyamatos szerkesztettségére
hívják fel a figyelmet, 2) másrészről játékra is invitálják az olvasót a szavak
keresése által, 3) harmadrészt általuk az író intellektuális játékot tud
folytatni az egyes szavak jelentésével. A fejezetek töredékes tagolása
elősegíti az alkotói gondolatfolyamok szabad vándorlását, a bennük
megfogalmazott megjegyzések pedig linkszerűen kötik össze a könyv különböző
fejezeteit, illetve az eredeti mű egyes részeit. Példának okáért a felhő és az
ég szavak összekapcsolódása többrétegűen jelenik meg Az utolsó ablakzsiráfban: először egy szinte tudományos tényként
prezentált Mérey-Binét könyvéből vett
idézet („A felhőtlen ég színe kék”) fogalmazódik meg a 42. oldalon, ami közbeékelődik
a Belgrádi tüntetés egy momentumának felidézésével és ennek továbbgondolt
filmes víziójával. A tüntetésen egy lány körberajzolásával felidézik a rendőrök
által agyonvert ellenzéki tüntető alakját, ha ténylegesen gumibottal vernék –
fűzi hozzá a szerző – úgy ájulna el nyitott ajkakkal, mint a moziban. Ez a megjegyzés
alakul aztán vízióvá:
„Jönne
King Kong, felvinné Dunját az Empire State building tetejére vagy a Moszkva
szálló tornyai közé, és Dunja alatt Belgrád – azt lesné a világ, az eget, és
nem a rendőröket, és körberajzolnánk a felhőket. Az volna jó, az összes nőt
körberajzolni.” (Zilahy: 42)
A közbeékelt Ablak-Zsiráf idézetben a „felhőtlen ég” így egy elérhetetlen ideál
jellegét ölti magára. A hozzá kapcsolt lábjegyzet hiperlinkhez hasonlóan küldi
tovább az olvasót a 76. oldalon található szubjektív elmélkedésre az égről és a
felhőkről. A befogadónak ez által nem csupán lehetősége van megszabni olvasási
folyamatának menetét (folytatja lineárisan vagy ugrik a megjegyzés által
sugallt helyre), de elmélkedhet egy-egy szó interpretációs lehetőségein, akár –
az alkotóhoz hasonlóan – létrehozhatva egy újat saját tapasztalatai alapján.
Zilahy Péter műve tehát már formai adottságokat tekintve is egyfajta
ideológiakritikát fogalmaz meg az eredeti Ablak-Zsiráf
szabályaira való reflektálással és azok kiforgatásával: egy kötött értelmezés
és olvasási irány helyett a befogadónak teljes szabadságot ad mind az
interpretáció, mind a megtapasztalás szempontjából. A szöveghez kapcsolódó
rajzok és fényképek illusztratív szerepe ezen alkotói és olvasói aktust, aktív
kritikai álláspontra való sarkalást segítik elő, mint ahogy az a következő
fejezetekben kifejtésre kerül.
Zilahy
szövegközpontúságával szemben Esterházy Péter A vajszínű árnyalat című műve a képiségre helyezi a hangsúlyt. Az
író saját elmondása alapján alkotása sokkal inkább hasonlít egy fényképalbumra,
mintsem egy irodalmi munkára (Esterházy - Szebeni: 5): a könyvben különböző – a
rendszerváltás utáni, – politikai és hétköznapi események fényképei kerültek
elhelyezésre, melyekhez Esterházy rövid kommentárjai kapcsolódnak. A mű
érzékenyen reflektál a fotó ambivalens tulajdonságára, a dokumentáló
objektivitásra és a szubjektív befogadói értelmezésekre: a képek egyrészről
tekinthetők a múlt lenyomatait őrző tényekként („tényképek” Esterházy -
Szebeni: 5), másrészről olyan médiumként, amely elősegíti az olvasó
szemlélődését, érzelmeinek és gondolatainak kiteljesedését. Szentkuthy Miklós
portréi (Esterházy - Szebeni: 12-14) például nem csupán dokumentálják a
korosodó író arcát, hanem az arc által más-más hangulatot váltanak ki a
befogadóból – nyugalmat vagy ellenszenvet, tiszteletet vagy éppen távolságtartást.
A könyvben megjelenő fényképek ezáltal önmagunkban és (témájukat tekintve)
csoportokban is egyedi értékeket képviselnek, melyekhez a kontextust Esterházy
Péter gondolatai teremtik meg. Az író ugyanis éppúgy szemlélővé és értelmezővé
válik, mint az olvasó, igaz, a képeket szelektáló munkája és lejegyzett
gondolatai előrevetítik és megvalósítják művének kritikai vonulatát. A fénykép
ugyanis saját létével objektíven tudja bemutatni a világban bekövetkező
eseményeket – jelenesetben Magyarország rendszerváltás utáni éveit. Múltunk és
jelenünk megmásíthatatlan képei tárulnak elénk s keverednek azokban az
emberekben, akiket az egyes lapokon szemlélünk. Ezek vagyunk mi a változás kapujában. – mutat rá
Esterházy éppoly ironikus és sokszor pesszimista hangvételben, mint hét évvel
később Zilahy Péter.
Tömeg-tüntetés
avagy a kaotikus megújulás reménye:
A két alkotás formai struktúrájának vizsgálata után tartalmi elemzésük következik, melyet két nagyobb kategóriába osztottam: a hétköznapok és a politika színtereire. Mint az a későbbiekben kiderül e két tárgykör teljes mértékben nem választható el egymástól, hiszen egymást kiegészítve hozzák létre a(z alkotói) korképet, illetve kritikát. Szétválasztásuk azonban e dolgozaton belül azért indokolható, mivel véleményem szerint árnyaltabb összképet eredményez, ha először szeparáltan kezeljük és vizsgáljuk a privát-, illetve közszférában jelentkező magatartásformákat és mintákat.
A két alkotás formai struktúrájának vizsgálata után tartalmi elemzésük következik, melyet két nagyobb kategóriába osztottam: a hétköznapok és a politika színtereire. Mint az a későbbiekben kiderül e két tárgykör teljes mértékben nem választható el egymástól, hiszen egymást kiegészítve hozzák létre a(z alkotói) korképet, illetve kritikát. Szétválasztásuk azonban e dolgozaton belül azért indokolható, mivel véleményem szerint árnyaltabb összképet eredményez, ha először szeparáltan kezeljük és vizsgáljuk a privát-, illetve közszférában jelentkező magatartásformákat és mintákat.
Amíg
Zilahy Péter műve az 1996-os belgrádi diáktüntetést dolgozza fel, addig
Esterházy Péter a rendszerváltás első éveit, az 1989-1993-as időszakot teszi
meg könyve fő témájává. Mivel mindkét alkotás központi motívumként kezeli az
emberek és a tüntetés kérdésköreit, először érdemes a politika kategóriájának
tárgyalásával kezdeni, hiszen a közszféra ezen időszakban éppolyan jelentős
hatással volt az emberek életére, mint a korábbi évtizedekben. Zilahy tudósítóként
utazott Belgrádba, hogy saját bőrén is megtapasztalja a Milosevics ellen
tüntető tömeg erejét. Könyvében leírásai és csatolt fényképei által
naturalisztikus módon mutatja be a belgrádi eseményeket: a protestálók testi
bántalmazását, a kordonokat, a könnygázt vagy éppen a tömeg összetartó erejét.
Az alkotásban megbúvó kritika azonban nem csupán a történések torzítás nélküli bemutatásából
ered, sokkal inkább abból a groteszk asszociációs játékból, melyet a tüntetés
egyes részeihez kapcsol. Így válik a tüntetők és a kormánypártiak dobálódzása
röplabdameccsé, a rendőrök felvonulása divatbemutatóvá, a kordonnal elzárt
trafik kiállítási tárggyá, az egész tüntetés egy színházi darabbá. A szövegeket
kiegészítő rajzok és fényképek e kettős játékot erősítik, melyben helyet kap a
nyers balkáni realizmus, illetve a képzeletet kiteljesedését elősegítő naiv
gyermeki fantázia(rajz). Az elnyomás különböző eszközeinek kifigurázása folytán
az író nem csupán a hatalom erőszakosságának élét csorbítja ki, de reflektál a
dolgok másfajta értelmezésére, illetve a személyes választás lehetőségére. A
belgrádi események Zilahy elméje által egy hatalmas gondolatfolyam részévé
válnak, melyben a város múltja és jelene egy univerzális összességbe forr
össze: a Balkán és Belgrád az emberek olvasztótégelyévé válik, ahol keveredik a
hősiesség és a hazaszeretet az elnyomással, az árulással és a fenyegetettséggel.
Milosevics választási csalása explicit jelzi a
kommunista értékrend továbböröklődését, amely ellen az író nyíltan fellép,
igaz, küldetésének sikere a könyv le nem zárásának tükrében megkérdőjeleződik.
Esterházy
Péter műve leginkább a magyarországi fejleményeket szemügyre véve von le hasonló
következtetéseket. A vajszínű árnyalat
a kommunista éra utáni zavaros belpolitikai események leltára, melyet
tüntetések, demonstrációk és parlamenti viták szegélyeznek. A fényképeken
megjelenő tüntetők a társadalom egyenlőségéért, szabadságáért, jobb életéért
szállnak harcba nem tudván, hogy ezek az értékek már-már kiüresedett eszmékké
váltak. MI, mi, mi,
mi – jegyzi meg az író a közösség
sokszínűségét jelezve a a szó képpé formálásával és alakjának a változtatásával
(Esterházy - Szebeni: 7): megannyi ember és megannyi elvárás, melyekért
egyénként és tömegként harcolunk. De kik ellen? Esterházy fényképalbumszerű
könyve a tüntetések adatbázisszerű és egymás utáni bemutatásával nem jelöl ki
egyetlen ellenségképet sem, sokkal inkább egymás ellen játszatja ki a tömegek
protestálását. Így válnak a politikai fényképeken megjelenő arcok don quijote
figurákká, akik saját maguk korlátoltságával és kiszolgáltatott helyzetével
kénytelenek szélmalomharcot folytatni. E gondolatmenetet a kommentárjai által támasztja
alá az író hol komoly, hol szarkasztikus formában: Torgyán József tüntetése
álparasztoperetté, a volt kommunista vezetők taszítóan kedves öregemberekké válnak,
amíg a magyarság saját traumáival – 56os kínzásokkal, kiüresedett életekkel –
kénytelen szembenézni, sokszor sikertelenül. A XX. század vége a nemzetek
menekülésének évtizedévé válik, amiben képtelenség szabadulni a múlt
(rém)képeitől – a berlini fal leomlása keltette vidám arcok nem képesek
eltüntetni a két német oldal közti különbségeket éppúgy, ahogy a bakui
áldozatok rokonainak fájdalma sem múlhat el teljesen. A volt szovjet tagállamok
sikeres útkereséseinek záloga ebből kifolyólag sokkal inkább individuális
szinten valósítható meg, mintsem a politika kerekasztalánál.
Az
újkor régi emberei:
Habár
a nemzeti politika szemszögéből egy-egy ember csupán parányi pont az
összességhez képest, mégis ők teszik társadalmunkat azzá, ami. Esterházy és
Zilahy alkotása is nagy hangsúlyt fektet az individualista látásmódra, mely
képes kizökkenteni a történéseket a jól bevált rendjükből. Zilahy művében saját
és társai tapasztalatait idézi fel mind gyerekkorból mind a tüntetés
hétköznapjaiból: a tornaórákat, a fiatalkori lázadást, a nyaralásokat, a tömeg
arcainak sokszínűségét és látásmódjait. Természetesen e történeket leírása és illusztrálása
is ironikus színezetű, azonban körüllengi életének nosztalgiája annak minden
pozitívumával, illetve negatívumával. Számára az egyéni látásmódok a
protestálás eszközei, amelyet bármilyen ember alkalmazni tud, legyen az fiatal
vagy éppen idős. Esterházy Péter alkotásában a hétköznapiság képein szereplő
ismert és ismeretlen alakok mindig egyfajta érték képviselőiként tűnnek fel: a
kortárs írók és művészek a bölcsesség és tudás védelmezői, II. János Pál és
Teréz anya az erények és a tisztaság hordozói, Cicciolina és a politikusok
pedig az elkurvulást és a demagógiát testesítik meg. A társadalom színes
kavalkádjának mérlege azonban rendszerint nem a pozitív értékek felé billen,
hiszen a példamutató emberek ideje leáldozóban van. Szentkuthy Miklós, Weöres
Sándor, Perczel Zita és más kortárs tudáshordozók felett eljárt az idő, s
veszélybe került az az ősi bölcsesség és eszmeiség, mely segíthetne átvészelni
az eljövendő korokat. Mi tehát a teendő?
Mivel
a gondolatszabadság és az önkifejezés, önfelfedezés segíti az egyén és a
társadalom fejlődését mindkét író egyfajta rousseau-i tézist fogalmaz meg:
vissza a természetbe és az egyszerűségbe. A nagyváros zajától távol eső vidék
nosztalgikus ereje válik az emberi szellem felszabadulásának egyik mentsvárává
– a Balaton, egy vasutas ember naivitása, egy tanyasi asszony jó tanácsa vagy
éppen egy nő szerető ölelése. Apró,
mégis egész életeket felforgató dolgok, amik képesek megváltoztatni magunk és a
világ szemlélését. Esterházy e tézisnél kicsit tovább megy: ha a rousseau-i
állapot nem tud változást hozni, akkor az egyetlen léleksegítővé az idő válik –
új, fájdalomtól mentes generációk eljövetele következhet az idő múlásával.
Merre
tovább?
Zilahy és Esterházy Péter – minden bizonnyal számos kortárs művésszel egy időben – érzékenyen tapintott rá a XX. század végén felmerülő nagy nemzeti és individuális egzisztenciális válságra. A kommunizmus diktatúrájának gyors felszámolódása nem eredményezte a régi rend eszméinek eltűnését, mely nem csupán Magyarországon, hanem európaszerte éreztette hatásait. Zilahy Péter a múlt árnyékának a jelenre tett következményeivel foglalkozik Az utolsó ablakzsiráf című művében, groteszk módon reprezentálva és forgatva ki korunk régi gyökerekkel rendelkező hétköznapiságát és bezártságát. Esterházy Péter a fényképek objektív reprezentációját ellentétbe állítja saját véleményformáló kommentárjaival, melyben megjelenik a rendszerváltás korának értékvesztett és zavaros időszaka, illetve a „merre tovább?” nyílt kérdésköre. Mindkét író pesszimistán tekint korszakának jelenére, kételkedve az általuk javasolt rousseau-i folyamat bekövetkezésében – hiszen mi sem vagyunk mások, mint egy Ablak-Zsiráf által befolyásolt társadalom egy újabb, talán utolsó árnyalata. Egyetlen mentsvárunk az idő múlása, új értékrendek és generációk eljövetele, mely talán egy új aranykor eljövetelét is hordozza magában.
Zilahy és Esterházy Péter – minden bizonnyal számos kortárs művésszel egy időben – érzékenyen tapintott rá a XX. század végén felmerülő nagy nemzeti és individuális egzisztenciális válságra. A kommunizmus diktatúrájának gyors felszámolódása nem eredményezte a régi rend eszméinek eltűnését, mely nem csupán Magyarországon, hanem európaszerte éreztette hatásait. Zilahy Péter a múlt árnyékának a jelenre tett következményeivel foglalkozik Az utolsó ablakzsiráf című művében, groteszk módon reprezentálva és forgatva ki korunk régi gyökerekkel rendelkező hétköznapiságát és bezártságát. Esterházy Péter a fényképek objektív reprezentációját ellentétbe állítja saját véleményformáló kommentárjaival, melyben megjelenik a rendszerváltás korának értékvesztett és zavaros időszaka, illetve a „merre tovább?” nyílt kérdésköre. Mindkét író pesszimistán tekint korszakának jelenére, kételkedve az általuk javasolt rousseau-i folyamat bekövetkezésében – hiszen mi sem vagyunk mások, mint egy Ablak-Zsiráf által befolyásolt társadalom egy újabb, talán utolsó árnyalata. Egyetlen mentsvárunk az idő múlása, új értékrendek és generációk eljövetele, mely talán egy új aranykor eljövetelét is hordozza magában.
1. Példának okáért a hetvenes, nyolcvanas évek magyar filmművészete érzékenyen reflektál a kommunizmus kiüresedett eszméire filmes paraboláiban és groteszk alkotásaiban. Ilyen művek pl. a Sípoló macskakő (Gazdag Gyula, 1971); az Álombrigád (Jeles András, 1989) vagy éppen az Egészséges erotika (Tímár Péter, 1986). ↩
2. A műben az ABC betűi egy-egy fejezetet alkotnak, melyekben egy bekezdés az adott fejezet legfontosabb szavait gyűjti egy blokkba. ↩
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése