Részletek Philippe Ortel Az
irodalom a fényképészet korában című könyvéről készült recenzióból (La Littérature à l’ère de la photographie, Nîmes, Jacqueline
Chambon, 2002) Helikon, n°53/4, 2007 dec., 673-
674. o.
– –
Ez a könyv Philippe
Hamon Imageries (Paris, José Corti coll. "Les
Essais" 2001.) című
könyvéhez kapcsolható, amelyben Hamon a különböző típusú képek, többek között a
fénykép szerepét elemzi a XIX. századi irodalomban. Philippe Ortel, ezzel
szemben, egyedül a fényképészetre koncentrál, és egy átfogó, időrendbeli
áttekintést ad a XIX. századról, a romantikusoktól Proustig bezáróan. Arra a
mintegy másfél évszázadon át rejtve maradt kölcsönhatásra próbál fényt
deríteni, amit a fényképészet feltalálása váltott ki az irodalomban.
...
A kortársak
reakcióiban az új médium ellentétes álláspontok kialakításához vezet, hol
modellként szolgál, hol ellenpéldaként. Charles Baudelaire „A modern közönség
és a fényképészet” című írását elemezve, Ortel rámutat arra, hogy a
fényképészet csak kiváltó oka az írásnak. A fényképészet és a modern közönség
ízlésének kritizálásán túl, egy lényeges és rejtett változásról tanúskodik a
szöveg: az irodalom indusztrializációjáról. Miként az ipari termelés igyekszik
a fogyasztók ízlését kiszolgálni, az írók is alávetik magukat a közönség
ízlésének, fontossá válik a reprodukálhatóság és a tömegtermelés. Ahelyett,
hogy egy magasabb rendű igazságot közvetítene az író, a közönség képzeletére,
fantáziájára akar hatni.
...
Általános
következtetésként vonja le Ortel, hogy a fényképészet modellként szolgál a XIX.
századi irodalomban, amennyiben az eljárást vizsgáljuk, illetve ellenpéldaként,
ha a fotó, a létrejött kép és annak használata a téma.
...
A könyv egyik
fontos elemének tekinthető, hogy bevezeti a „dispositif” kifejezést, amely a „szerkezet”,
„beállítottság”, illetve „rendelkezésre álló eszközök összességeként”
fordítható. A két médium az azonos beállítottság alapján válik
összehasonlíthatóvá, azonos módon viszonyul a valósághoz, annak ellenére, hogy
különböző módon reprezentálja azt, különböző olvasási és megértési stratégiákat
követel. Ortel könyve egyik alapja annak a Franciaországban napjainkban már
elterjedt kutatási irányzatnak, amely a fényképészet és irodalom
kölcsönhatásának feltárását tűzi ki célul.
P. Gy.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése